Kommersiell radio
Idag finns det en uppsjö av olika kommersiella radiokanaler, dit räknas till viss del podcasts som också gör samarbeten och sänder reklam av olika slag. Följande text fokuserar mer på kommersiell radio.
Kort om den kommersiella radions historia
Privat lokalradio var den första delen som blev kommersiell i svensk radiohistoria. Denna form av radio blev tillåten i mitten på 90-talet och ett tillstånd delades ut till dem som hade förutsättningar och en önskan om att sända analog kommersiell radio. Dessutom behöver de som vill sända den här formen av radio idag betala en avgift utöver att de måste bli godkända för att få ett tillstånd.
Under den här perioden i slutet av 90-talet började stora bolag växa fram vars främsta fokus var kommersiell radio. Det i sin tur ledde till att fler stationer och bolag köptes upp av de bolag som det gick bäst för. Idag är det bolagen som äger RIX FM, Mix Megapol och NRJ. Den kommersiella radions era är långt ifrån över. Precis som den reklamfria radion har de här bolagen hittat fler och nya vägar för att locka nya lyssnare över hela landet, trots att de numera även konkurrerar med podcasts och liknande.