Sveriges Radio
De som ansvarar för den rikstäckande utgivningen av radio utan reklam i Sverige är Sveriges Radio, de sänder radio varje dag och året runt.
Mer om SR
SR eller Sveriges Radio som de heter är ett skattefinansierat medieföretag vars främsta uppgift är att sända radio i allmänhetens tjänst. Således sänder SR reklamfri radio som inte ska vara partipolitisk utan innehålla olika perspektiv.
SR bildades under namnet AB Radiotjänst redan 1924 och har sänt radio sedan dess. Första programmet som påannonserades och sändes var högmässan som sändes den 1 januari 1925. Programmet kunde höras av cirka 40.000 mottagare runt om i landet. Till en början sände SR radio under några timmar varje kväll. Det var först året efter som sändningarna utökades med en halvtimmes sändning även mitt på dagen. Sedan steg antalet sändningstimmar sakta och under mitten på 30-talet sändes det radio via SR ungefär åtta timmar varje dag.
Det var först i samband med att sändningstimmarna ökade och att radioapparaterna blev mer lättillgängliga som SR passerade en miljon radiolicenser. Den första licensen tecknades redan 1923 och den miljonte tecknades 1937.
I mitten av 50-talet lanserades SRs andra kanal, P2 och i början på 60-talet lanserades P3. I slutet på 60-talet gjorde SR en profilering av sina radiokanaler. P1 blev profilerad som den talande informationskanalen, P2 sände regionala program, klassisk musik och skolprogram och P3 inriktades mot populärmusiken. Först i slutet på 80-talet startades P4 som blev lokalradions egna kanal, dock sände SR fortfarande nationella program på P4 på kvällarna. Den här uppdelningen och profileringen stämmer fortfarande för SR och P3 är fortfarande den kanal som lockar fler yngre lyssnare än de övriga kanalerna. SR har i dagsläget cirka 4,2 miljoner lyssnare varje dag.