Pitcha ett nytt radioprogram

I Sverige finns många populära och älskade radioprogram som har en stor lyssnarskara. Protesterna blir stora när ett omtyckt radioprogram läggs ner, och många radiopersonligheter har blivit kända tack vare ett programs framgångar. Om du själv har en idé till ett bra program som ska sändas i radio, kan det vara bra att pitcha det till ansvariga på ett unikt och spännande sätt.

Hos Explainer kan du få en förklarande företagsfilm som visar upp kärnan i din programpitch för alla du vill sälja den till. Detta effektiva kommunikationsverktyg kan produceras i många olika format, där du kan visa upp verkligheten i en vanlig film eller förklara mer invecklade koncept i en animerad film. Med hjälp av Explainer får du en välproducerad film som du stolt kan visa upp för programansvariga.

Lämna programförslag till Sveriges Radio

Om du har en bra idé till ett nytt radioprogram kan du föreslå det för Sveriges Radio. De går igenom alla inkomna programförslag vid regelbundna möten som hålls varje månad och kräver inte att förslagen ska ha någon särskild inriktning. Sveriges Radio får dock mellan 500-600 programförslag varje år, vilket innebär att det är klokt att försöka stå ut från mängden, till exempel genom att skicka en film. Denna film kan du också visa för jurygruppen som då och då tittar på presentationer, vilket kan leda till ett samarbete mellan Sveriges Radio och ditt företag.

Språkmissar på Sveriges Radio Finska

Ett radioprogram kan handla om allt möjligt, så länge idén är god och underhållande på något vis. Det nya radioprogrammet ”Ont i gurkan” handlar om roliga språkmissar och sänds på Sveriges Radio Finska. Här har kanalens lyssnare skickat in hundratals berättelser om språkmissar, och programledarna Pamela Taivassalo och Anni Riit’aho skrattar gott i programmet.

Radioprogram om Abba

Att behandla populärkulturen på något vis med kända programledare brukar leda till ett omtyckt program. Ett nytt radioprogram vid namn ”Björn from Abba and friends” leds av Björn Ulvaeus själv och han tar här plats vid mikrofonen för att prata om Abba med olika inbjudna gäster. Programmet sänds på ”Apple Music Hits”, en digital radiokanal, och har fyra avsnitt. Här gästas Ulvaeus av olika artister och samarbetspartners som har varit involverade med Abba under årens lopp. Målet med programmet är att ta reda på varför alla dessa låtar från Abba fortfarande känns så fräscha och aktuella trots att de har mer än 40 år på nacken.

Bland de första gästerna fanns Nile Rodgers som var med och grundade den kända och omtyckta discoguppen Chic. Med Björn Ulvaeus kommer han att prata om att skriva låtar och det bestående inflytandet från Abba. Andra gäster i radioprogrammet är Catherine Johnson, en uppskattad dramatiker som skrivit manus till den kända filmen ”Mamma Mia!”. Johan Renck är ytterligare en gäst som arbetat som kreativ chef för Abbatar-konserterna. Hela denna programserie går att lyssna på som poddradio för de som prenumererar på Apple Music.

Related Posts

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *