Starta din egen sportpodd
Har du ett stort intresse för sport? Kanske har du någon liga eller ett lag som du följer lite extra noggrant? I så fall kan det vara aktuellt att starta en podd med inriktning på sport. De flesta startar en podd tillsammans med en eller flera kompisar men du kan också köra själv om du känner för det. Idag är det enkelt att börja podda eftersom alla hjälpmedel finns på nätet. Försök hitta en unik vinkel som gör att folk väljer din podd istället för andra sportpoddar som redan är aktiva.
Se över vilka poddar som redan finns
Innan du startar din podd är det en god idé att kolla upp vad det finns för aktuella sportpoddar idag. Du vill inte framstå som en kopia på en redan existerande podd. Några av de populäraste sportpoddarna idag är ”Studio Allsvenskan” och ”Svennis & Björn”. Om du går in på podplay.com kan du lyssna på några avsnitt och bilda dig en egen uppfattning. Genom att känna till dina konkurrenter kan du anpassa dig och profilera dig på marknaden. Var dock noga med att prata om något du kan och tycker om och inte bara vad du tror att folk vill lyssna på.
Går det att tjäna pengar på en sportpodd?
Om din podd blir tillräckligt stor är det inte omöjligt att du kan börja tjäna pengar på den genom att knyta till dig olika sponsorer och samarbeten. Det bör dock inte vara målet utan du bör göra din podd för att du brinner för sport. Tänk också på att det kan ta väldigt lång tid innan din podd växer och du har tillräckligt med lyssnare för att kunna tjäna några pengar på det du gör. Det är även större chans att folk tar till sig din podd om de märker att du verkligen brinner för det du talar om.
Marknadsför din nya podd
När du har spelat in ditt första avsnitt gäller det att få folk att lyssna på det. Var inte rädd för att dela podden med vänner, familj och på dina sociala medier. Du kan till exempel göra ett Instagram-konto som är relaterat till podden där du lägger upp lite relevanta bilder och tipsar folk om att lyssna på avsnitten. Det finns många sportpoddar i dagsläget och det gäller att sticka ut ur mängden.